أهلا وسهلا بك إلى منتديات طموحنا.



يجب ان نختطف مشرفا - متجدد-

هذه القصة لم تحدث من قبل، أو ربما أنها حدثت لكن تفاصيلها لم تنشر بعد لأسباب أمنية، و من الجائز أيضا أنها لم تحدث لكنها في الطريق الى الحدوث،



يجب ان نختطف مشرفا - متجدد-


صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 12
  1. #1

    تاريخ التسجيل
    Sep 2010
    المشاركات
    41,771
    الجنس
    ذكر
    وظيفتي
    موظف بقطاع التجارة
    هواياتي
    كرة القدم، الشطرنج، كتابة الخواطر، المطالعة
    شعاري
    كن جميلا ترى الوجود جميلا

    افتراضي يجب ان نختطف مشرفا - متجدد-

     
    هذه القصة لم تحدث من قبل، أو ربما أنها حدثت لكن تفاصيلها لم تنشر بعد لأسباب أمنية،
    و من الجائز أيضا أنها لم تحدث لكنها في الطريق الى الحدوث، كل هذا لا يمثل فارقا جوهريا
    فهذه القصة أقرب الى أن تكون أسطورة من أساطير المنتديات، الجميع يتهامسون بها ، لكن لا أحد لديه الجرأة
    كي يرفع صوته بها.
    أنا! بالطبع أنت تسأل عن تلك الجرأة التي أمتلكها حتى أقص عليكم مثل هذه القصة! لكن اسمح لي صغيري
    فسني قد تخطى الستين منذ مدة ليست باليسيرة ، و لا أظن أن هناك ما هو أسوأ من التهاب البروستاتا الذي أعاني
    منه بالفعل كنوع من العقاب أو الانتقام .
    في هذا المنتدى؟! لا أستطيع البوح بهذه المعلومة يا بني ... فرغم عدم اهتمامي بما قد يحدث لي ، لكن هناك
    ما أقوى من الانتقام ... العذاب ... و للعذاب طرق كثيرة.
    دعنا نقول أن هذه القصة حدثت في أحد المنتديات في زمن ماض.
    و دعنا نقول أن ذلك المنتدى كان يدعى : منتديات طموحنا.
    كان المنتدى في ذلك الوقت ابتكارا جديدا على العالم كله..
    و كنت أنا شابا قوي البنيان أكافح حتى أصل الى ما أصبوا اليه..
    و كان الانترنت هو ملاذي الوحيد في حياة لا مكان فيها للراحة
    ساعة أو ساعتين يوميا أقتصها من فترة نومي لأقضيها على ذلك المنتدى.
    و في تلك الفترة ... تعرفت الى
    الصقر الذهبي
    من هو الصقر الذهبي ... هذا هو الاسم الذي اختاره في ذلك المنتدى
    لم يعرف أحد الى الآن اسمه الحقيقي
    و لم ير أحد وجهه أبدا...
    كأي منتدى في أي وقت و في أي مكان و زمان ...
    كان هناك نوع من الاستياء من المشرفين ...
    ماذا؟ أرفع صوتي قليلا حتى تسمع؟! بني ... أنا أخرج صوتي بالكاد ..
    تستطيع أن تقترب مني قليلا كي تسمع جيدا .. أجل .. اقترب من زملائك أعضاء المنتدى حولي ...
    كل ما قلته الآن كان مجرد مقدمة للقصة الحقيقية ...
    و التي سأروي أحداثها ... و كأنكم تعيشونها لحظة بلحظة.

    ************
    كان أعضاء المنتدى يريدون فقط اجابات ، لم يكونوا في حاجة الى أوسمة أو مسابقات أو نقاط تميز
    كانوا فقط يريدون إجابات عن أسئلة تشغلهم .. إجابات شافية.
    و بدأت حالة التذمر بين الأعضاء تعلو في ذلك الوقت
    الصقر الذهبي حاول مرارا و تكرارا...
    كان يذهب يوميا الى قاعة الاشراف كي يلقي أسئلته عله يخرج بإجابات تروي فضوله
    لكن دائما ما كان هناك عائق يمنع الاشراف من الإجابة..
    موضوع يحتاج الى غلق..
    رقابات ... طرد ...تميز ... إخفاء ...
    أو ربما أن طاقم الاشراف بأكمله لا يكون موجودا.
    و اليوم ... كان مصمما على أن يحصل على إجابات
    كان متوجها الى قاعة الاشراف كالعادة... و كان يصطحب معه عضوا آخر جديد في المنتدى
    بكرة أحلى .. هكذا كان اسم ذلك العضو الآخر
    لم ينتظر صقر حتى يطرق باب القاعة ... بل إنه فتحها فجأة ...
    القاعة خالية في تلك الساعة المبكرة من اليوم .... فقط يوجد بها واحد فقط من طاقم الإشراف
    و يبدو أنه ظل متيقظا طوال الليل...
    عاجله صقر قائلا:
    - سكوت الليل ... ممكن أتكلم معاك شوية؟
    نظر سكوت بعينين حمراوين تغوصان في بحر من النعاس و قال:
    - عايز ايه يا صقر؟ أنا سهران طول الليل و مش فايقلك دلوقتي!
    تكلم بكرة أحلى هذه المرة و قال:
    - معلشي يا سكوت ... سؤالين بس .. عشان احنا كل ما نيجي نفهم ايه اللي بيحصل .. مانلاقيش رد
    و طبعا بريد المنتدى ما حدش بيرد عليه ... و كل واحد فيكم بيكتم كل حاجة كإنها أسرار عليا.



    اعتدل سكوت الليل على مقعده و قد طار النوم من عينيه و قال و هو يفتح فمه متثائبا:
    - ايه يا بكرة؟ انت لسه جديد .. لحقت بقيت معارضة؟
    - أنا مش معارضة و لا حاجة .. أنا بس عايز أفهم ... كلنا عايزين نفهم .. مش أكتر .. و ده حقنا
    ان احنا نتكلم معاكم ... نسألكم و تردوا علينا ... زي ما رقابتكم بتتنفذ علينا غصب عن عين اللي خلفونا
    من حقنا احنا كمان لما نحتاجكم نلاقيكم ... و لما نطلبكم .. تلبوا ...
    كان النوم قد طار نهائيا من عيني سكوت ...
    حك ذقنه في ملل .. و قال :
    - أفندم؟ نعم ؟ اتفضلوا اسألوا ... عايزيـ ....
    فجأة ... ارتفع صوت انذار عال في أرجاء القاعة كلها .. و أضاء مصباح أحمر فاقع القاعة كلها
    نظر سكوت بسرعة الى الشاشة أمامه ...ثم هب من مكانه بسرة .. و غادر و هو يهتف:
    - بعدين ... بعدين ... في موضوع قايد حريقة ... و شكلها هاتبقى فيه رقابات للصبح.

    يتبع ...
    *****************************
    - للأمانة القصة منقولة -
    إن لقيت تفاعلا سافوافيكم ببقية الاجزاء إن شاء الله




    d[f hk koj't lavth - lj[]]-

    التعديل الأخير تم بواسطة الافق الجميل ; 08-10-2013 الساعة 15:32

  2. #2
    -•♥ مراقبة عامة♥•-
    تاريخ التسجيل
    Jul 2011
    العمر
    21
    المشاركات
    6,056
    الجنس
    أنثى

    افتراضي رد: يجب ان نختطف مشرفا - متجدد-

    ممكن تكملة القصة

    مممممممممممممممممممممممم
    3 من الأعضاء مٌعجبين بهذه المشاركة: بنت الأحرار,محبة للخير,الافق الجميل

  3. #3

    تاريخ التسجيل
    Sep 2013
    المشاركات
    386
    الجنس
    أنثى
    وظيفتي
    طالبة
    هواياتي
    الطبخ و الاكتشافات
    شعاري
    المحبة السلام الوفاء

    افتراضي رد: يجب ان نختطف مشرفا - متجدد-

    انا مشوقة لمعرفة القصة
    4 من الأعضاء مٌعجبين بهذه المشاركة: بنت الأحرار,محبة للخير,الافق الجميل,طالبة الجنان

  4. #4
    -•♥ مراقبة عامة♥•-
    تاريخ التسجيل
    Jul 2011
    العمر
    21
    المشاركات
    6,056
    الجنس
    أنثى

    افتراضي رد: يجب ان نختطف مشرفا - متجدد-

    وانا

    في انتظار الراوي وقصته
    2 من الأعضاء مٌعجبين بهذه المشاركة: محبة للخير,الافق الجميل

  5. #5
    ♥•- الإدارة -•♥
    تاريخ التسجيل
    Feb 2011
    المشاركات
    4,533
    الجنس
    أنثى

    افتراضي رد: يجب ان نختطف مشرفا - متجدد-

    وأنا أيضا :)
    فأكمل أخي
    نحن بالانتظار ومن المتابعين بإذن الله
    4 من الأعضاء مٌعجبين بهذه المشاركة: محبة للخير,أريج الاسلام,الافق الجميل,طالبة الجنان

  6. #6
    ♥•- مشرفة سابقة -•♥
    تاريخ التسجيل
    Nov 2012
    العمر
    22
    المشاركات
    2,014
    الجنس
    أنثى
    وظيفتي
    1er année Gestion des techniques urbaines
    هواياتي
    المطالعة.الرسم.النت........
    شعاري
    اَخلاقُنـا هيَ الرُّوُحُ التيْ ♥ ♥لاَ {تمُوتُ}فِيْنآ

    افتراضي رد: يجب ان نختطف مشرفا - متجدد-

    في انتظار التكملة أخي
    أنا جد متشوقة لذلك
    مشكووور
    4 من الأعضاء مٌعجبين بهذه المشاركة: بنت الأحرار,محبة للخير,الافق الجميل,طالبة الجنان

  7. #7

    تاريخ التسجيل
    Jun 2013
    المشاركات
    1,573
    الجنس
    أنثى
    وظيفتي
    طالبة جامعية
    هواياتي
    الرسم. المطالعة و حب الاستطلاع
    شعاري
    نعيب زماننا و العيب فينا و ما لزماننا عيب سوانا

    افتراضي رد: يجب ان نختطف مشرفا - متجدد-

    قصة فيها غموض و بودي ان اعرفه اود لو تكمل القصة اخي
    انا بالانتظار و شكرا على الموضوع المشوق
    3 من الأعضاء مٌعجبين بهذه المشاركة: بنت الأحرار,طالبة الجنان,الافق الجميل

  8. #8

    تاريخ التسجيل
    Sep 2010
    المشاركات
    41,771
    الجنس
    ذكر
    وظيفتي
    موظف بقطاع التجارة
    هواياتي
    كرة القدم، الشطرنج، كتابة الخواطر، المطالعة
    شعاري
    كن جميلا ترى الوجود جميلا

    افتراضي رد: يجب ان نختطف مشرفا - متجدد-

    الجزء الثاني :
    نظر صقر الى الباب المفتوح ... و تابع سكوت الذي يبتعد في سرعة ... و تنهد في عمق
    قال بكرة :
    - مافيش فايدة ... كل ما نتلم على حد فيهم ... أي حاجة تيجي تخطفه مننا ...لازم نـ ...
    - انت قلت ايه؟
    كانت هذه من صقر الذي أشرق وجهه فجأة ...
    قال بكرة في غير فهم :
    - قلت ايه في ايه؟
    - قلت كل ما نتلم على حد فيهم تيجي حاجة ايه؟
    - تخطفه؟!!...
    - بالضبط كده ... هو ده الحل الوحيد ...
    - حل ايه؟
    - نخطفه...
    - نخطف مين؟
    - نخطف مشرف ... عشان يبقى تحت رحمتنا و يرد علينا ... و يقولنا على كل اللي احنا عايزينه ..
    و يسمع كل اللي احنا عايزين نقوله!!
    نظر بكرة حوله في فزع و قال:
    - انت مجنون؟!!!! نخطف مشرف؟!
    - أيوة ... نخطف مشرف ...مالهاش حل تاني.

    ************************************************** **********

    قاعة صغيرة في جانب من جوانب المنتدى .. جانب منسي لأحد المواضيع القديمة التي لم تدخل الى الأرشيف بعد
    يرتفع صوت بكرة:
    - و طبعا .. احنا مانقدرش ننزل موضوع نقول فيه اننا هانخطف مشرف عشان نتفق على الخطة ..
    و ما ينفعش برضه الرسائل الخاصة لأن أحيانا الرسائل دي بتكون مراقبة... عشان كده توصلنا للحل ده
    حل عبقري و بسيط .. موضوع قديم لينا كلنا فيه ردود ... و نعدل في الردود القديمة بدون اضافة أي
    ردود جديدة... و بكده .. نقدر نتناقش بحرية ... و قدام عينيهم كمان عشان ما يشكوش ...
    ينهض عضو من مجموعة الأعضاء الذين لا يتعدى عددهم أصابع اليدين ...و يقول:
    - عموما ... احنا كلنا وافقنا على خطة الخطف دي .. عشان لازم بقى حد يسمعنا ..
    احنا سمعنا كتير ... و من حقنا احنا نتكلم شوية ...
    يقول صقر:
    - تمام يا بس انت اسأل سالم ... يعني دلوقتي أنا عايز موافقة واضحة و صريحة من كل اللي هنا
    انهم معانا في الخطة و هاينفذوها بحذافيرها.
    نظر صقر الى بس انت اسأل سالم .... الذي أومأ براسه في موافقة متحمسة..
    ثم أدار عينيه الى العضو التالي:
    - عباس الضو؟
    - معاكم يا صقر ...
    - من بحري و بنحبوه؟
    - أكيد معاكم
    - فوت علينا بكرة؟
    - مش فاضي ... ينفع تخلوها بكرة؟ بس عموما ... أنا معاكم.
    - أبو العريف؟
    - I'm in
    - أبريق الشاي؟
    - معاكم بالثلث... و يا سلام بقى لو المشرف اللي هانخطفه ها نضربه كمان...
    نظر صقر الى الجميع و قال:
    - يعني كلنا موافقين؟ .. على بركة الله ... الخطة اللي هاقولهالكم لازم تتحفظ كويس ... و تتنفذ بدقة
    و كل واحد فيكم لازم يعرف ان سلامة الأعضاء الباقيين تعتمد على تنفيذه لدوره بدقة و كفاءة..
    ثم أخذ نفسا عميقا ... و بدأ يسرد خطته...
    *******************
    بدا اليوم كأنه يوم آخر معتاد في المنتدى ... لاجديد ..
    أعضاء يتشاجرون ... و أعضاء يتناقشون ..
    مواضيع تكتب ...
    و مواضيع تحذف ...
    كانت ساعة من ساعات الذروة في المنتدى ..
    و هي من الأوقات القليلة التي يتواجد فيها طاقم الإشراف بأكمله ...
    و داخل قاعة الإشراف ...
    نجد سكوت الليل يضحك بصوت عال و يقول:
    - بس يا سيدي .. و رحت ساكعه أسبوع رقابة .. عشان يتربى و يعرف هو بيتكلم مع مين!
    ربت الشاويش عطية على كتفه و قال:
    - أحسن .. جدع .. أنا مش عارف الناس دي عايزة ايه؟ نقطع نفسنا يعني؟
    في حين ابتسم هاع مين هناك و ظل يتابع الشاشة التي أمامه دون تعليق ..
    و دخل آه يا قلبي يا كتاكت ياما انت شايل و ساكت و هو يحمل كوبا من الشاي يشربه في تلذذ...
    جلس ... و قال:
    - ايه؟ الامن مستتب؟
    - كله تمام ...
    - قشطة ... عشان عايزين نخرج كده كمان شوية ... نشم هوا ....
    فجأة ... سطع ذلك الضوء الأحمر ... و ارتفع صوت الانذار ...
    صرخ الشاويش عطية:
    - يادي النيلة ... موضوع ولع هناك أهو ...
    فجأة ... أضاء مصباح أحمر آخر ...
    هتف هاع:
    - ايه ده؟ موضوعين عايزين غلق؟
    ثم أضاء مصباح ثالث ... و رابع ... و خامس ...
    اتسعت أعين الجميع ..
    و صرخ آه يا قلبي:
    - ايه الجنان ده ؟ ايه اللي بيحصل؟
    قام الجميع من مكانهم ... و توجهوا الى باب القاعة ...
    صرخ سكوت:
    - استنوا ... الحكاية شكلها جامدة المرة دي ..
    و بسرعة ...توجهوا الى خزانة في أحد الاركان .. و أخرجو أسلحتهم ...رقابة و طرد و اخفاء و حذف
    و على الباب قال هاع لـ آه يا قلبي:
    - استنانا انت هنا .. و عينك على الشاشة .. أي جديد .. بلغنا فورا على اللا سلكي..
    و غادروا الغرفة ..
    تابعهم آه يا قلبي على الشاشة ..
    يبدو أن المنتدى أصابه الجنون
    الجميع يجري في كل اتجاه
    الجميع يتقايل ..
    فوضى عامة اجتاحت المكان ...
    فجأة ... اختفت الصورة من الشاشة ..
    نظر آه حوله بتوتر ...
    ماذا يحدث؟
    اقترب بفمه من اللاسلكي و قال:
    - سكوت ... سامعني ..
    لا جواب ... هناك ما يمنع الارسال ...
    فجأة ... سمع دقات شديدة على الباب ...
    هتف:
    - مين؟
    أتاه صوت لم يميزه جيدا .. يصرخ في رعب:
    - افتح بسرعة .. افتح .. أنا هاع ... افتح .. الأعضاء اتجننوا .. افتح قبل ما ييجوا ..
    و بسرعة .. و توتر .. فتح آه الباب المصفح ...
    و على عتبة الباب ... كان الواقف هناك أبعد ما يكون عن هاع ..
    كان الواقف هو صقر ...
    و على وجهه ابتسامة منتصرة ...
    و بعد فترة .. حينما عاد الهدوء الى المنتدى ...
    و عاد طاقم الإشراف الى قاعتهم ... وجدوا الباب مفتوحا على مصرعيه ..
    المقاعد مقلوبة .. و آثار قتال في المكان ...
    و لا يوجد أي أثر لـ آه يا قلبي ...
    اختفى ...
    و أعلن التاريخ نجاح الجزء الأول من خطة صقر....




    نهاية الجزء الثاني ... الى اللقاء في الجزء الثالث بإذن الله


    الأعضاء المٌعجبين بهذه المشاركة: محبة للخير
    التعديل الأخير تم بواسطة الافق الجميل ; 09-10-2013 الساعة 13:59

  9. #9

    تاريخ التسجيل
    Jun 2013
    المشاركات
    1,573
    الجنس
    أنثى
    وظيفتي
    طالبة جامعية
    هواياتي
    الرسم. المطالعة و حب الاستطلاع
    شعاري
    نعيب زماننا و العيب فينا و ما لزماننا عيب سوانا

    افتراضي رد: يجب ان نختطف مشرفا - متجدد-

    نحن بانتظار الجزء الثالث ان شاء الله
    وللقصة بقية شكرا اخي
    الأعضاء المٌعجبين بهذه المشاركة: الافق الجميل

  10. #10

    تاريخ التسجيل
    Sep 2010
    المشاركات
    41,771
    الجنس
    ذكر
    وظيفتي
    موظف بقطاع التجارة
    هواياتي
    كرة القدم، الشطرنج، كتابة الخواطر، المطالعة
    شعاري
    كن جميلا ترى الوجود جميلا

    افتراضي رد: يجب ان نختطف مشرفا - متجدد-

    حسب تفاعلكم ههههههههههههه
    الأعضاء المٌعجبين بهذه المشاركة: محبة للخير

 

 
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. الخيمة الرمضانية .. ركن متجدد ..
    بواسطة LINAS في المنتدى منتدى الخيمــة الرمضانية
    مشاركات: 32
    آخر مشاركة: 18-06-2015, 22:15
  2. صور لتزيين المواضيع(متجدد)
    بواسطة فتى المرح في المنتدى قسم المواضيع العامة
    مشاركات: 29
    آخر مشاركة: 04-08-2013, 05:26
  3. كن مشرفا في غياب المشرف .....؟؟؟
    بواسطة La Patronne في المنتدى قسم المواضيع العامة
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 01-01-2013, 16:47

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •